Интернет в София

Прекарването на интернет е ритуал във всяка нова квартира. За съжаление, голяма част от доставчиците в София са нискообразовани дребни тарикати. Ето как да ги прецакаш в собствената им игра.

Проблемът

Прекарваш си нет, животът е хубав. Отиваш си вкъщи, нет няма.

Дееба.

А толкова искаше да си изтеглиш онази публикация относно ламбда смятането(Да бе, сто процента).
Звъниш на доставчика. Карат ти се. Ти си виновен, че нет няма. При всички останали има, значи е от теб.

В повечето случаи, поддръжката се състои в Рестартирай, ще се оправи

Ако не се оправи, значи е нещо по-сериозно. До това заключение стигат повечето секретарки, сложени да играят пасианс по осем часа на ден. Те са специален вид хора. Оправдаващите се. Един от видовете, които ме дразнят. Всяко тяхно изречение звучи все едно те наистина се опитват и много искат, но нещо отвъд човешките възможности ги спира, но те все пак се опитват, но то все пак не може. Сериозно имам чувството, че тези хора живеят в някакво клаустрофобично пространство, в което стените постоянно се затварят около тях и те трябва да им се извиняват, за да не бъдат смачкани от света около тях. Представям си ги как се държат когато отидат например да вечерят някъде навън…
Ама ще може ли малко хляяб!
Мммного е жилаво това пиле, направо не знам. Аз се опитах да го ям, но то просто е мммного жилаво. Ето, пробвайте го Вие, аз такова нещо не съм виждала досега.

Както и да е, отплесвам се. Некадърен им бил отделът поддръжка. То къде някога е бил кадърен. Талантливите администратори / програмисти / продавачи / каквото и да е не искат да се занимават да помагат на глупави клиенти. Затова поддръжката по правило е зле. Изключение правят Wordpress, където всеки новопостъпил работи няколко седмици като интернет еквивалента на телефонист.

Самите техници често не знаят какво правят

Случка от Варна. Интербилд. Прекарват ни кабели. Пъхат което където трябва и всички чакаме по тубите да потекат смешни снимки на котки. Ама друг път. Почнаха се едни безкрайни пътувания из wizard-и и автоматизирани инсталации.
По някаква извънземна логика господата решиха, че файловата система на компютъра не е подходяща за техния вид интернет(!). Единственото решение на проблема, естествено, беше формат C:
За щастие, малко преди да оправят положението, баща ми ги помоли да отидат да изпушат по една цигара, докато той сложи интернета. След десет минути и нула форматирания на диска един не-системен администратор успя да свърши работата, за която по-късно трябваше да плати такса инсталация.

Когато пък минахме на БТК, учтиво ни обясниха, че техният интернет не работи с толкова стари версии на Уиндоус като нашата (Win 98). Да сме били, моля, минели на XP, и тогава всичко щяло да било тръгнело. Ами да, разбира се. Защото 98 не поддържа такива сложни неща като IP адреси и модеми.

Когато в последните години им кажа, че съм на Линукс неминуемо отговорът или е Това пък какво е?, или О, съжалявам, ние не сме длъжни да поддържаме това. Ъъ, какво? Не помня да имаше проблем когато ми вземахте парите, така че ще поддържате всичко, което имам.

И на всичкото отгоре, тези хора имат нахалството да се правят на шефове с техните

дребни селянийки

Блокиране по Mac

Много често срещан номер в София е да се блокират потребителите по Mac адрес. Тоест, само един определен компютър може да ползва връзката. Ако си купиш нова машина, трябва да се обадиш да ти сменят Mac-а при тях. Ако някой приятел ти дойде на гости с лаптоп, трябва да се обадиш… И после пак наобратно, като си тръгне. Само и само да не се вържат двама души едновременно. Което по принцип става лесно, с проверка… дали двама души не са вързани едновременно!

TTL глупости

Без да се впускам в подробности, TTL=1 ефективно убива възможността да се вържат два компютъра в локална мрежа с общ интернет. Или рутер и десет компютъра. За да се ограничи пиратството, нали. Time To Live(TTL) в никакъв случай няма друго приложение, нее. Защо да не се изхитрят Мегалан и да ти направят мръсно?

Рязане на кабели

Има го. Слагат едните доставчици нов клиент, виждат кутия на конкурентите, кръц - айде без нет два дена. Ей така. Вместо да крещят Булгар-булгар, щото много шумно им идва.

Решението

Там е работата, че 90% от доставчиците не са нищо повече от група младежи с малко стартов капитал и един гараж за сървъри. Не са системни администратори, нямат познания по мрежи или операционни системи, не знаят какво правят. В упътването им пише когато нещо не работи да натиснат големия червен бутон и да се молят всичко да тръгне отново.

Mac адреси

За един компютър

Ако искаш да пуснеш нета на друг(един) компютър, клонирай му Mac адреса. Не е прекалено трудно, има безплатни програмки, които го вършат вместо теб, както за Уиндоус, така и за Линукс. Търси за "Mac address changer".

За много

Всеки член на семейството има компютър, а не ти се плащат по сто лева на месец за интернет? Разбираемо. Фирмите, естествено, не се опитват да те привлекат като клиент с качество, а да те ограничат, за да им даваш повече пари. Е, друг път. Не и докато аз съм тук. Това, което ти трябва, е прокси. Proxy, на английски. Най-общо казано, твоите два, три или колкото са там компютъра, за останалата част от интернета да изглеждат като един. Ако имаш пари, купи си рутер, върши страхотна работа. Ако ли не, на компютъра, който е свързан с интернет, му сложи едно прокси. Най-хубаво е да е прозрачно(transparent), тоест като настроиш сървъра на другите компютри да няма нужда да се настройва каквото и да е. По-удобно е, нали. Пък и на някои неща(Warcarft 3, примерно) просто няма как да се сменят настройките. Ама и да не е прозрачно, пак върши работа де, просто на всяка програма(firefox, bittorrent…) ще трябва да оправиш малко опции.
CCProxy е безплатно(до трима потребителя), лесно и върши прилична работа. Не че си струва пълната версия, де. За Линукс има Squid. Има и някои впечатляващо сложни варианти, но те едва ли си струват усилието.

TTL=1

Щом доставчикът ти има нахалството да ти сменя TTL-а на пакетите, значи нищо не те спира ти да си ги сменяш наобратно. ATTLfilter се казва програмата за уиндоус. В Линукс се ползва iptables. Бързо и лесно.

С тези две добавки, без особени проблеми става домашна мрежа с един интернет акаунт.
Сериозно, всеки средно грамотен компютърджия ще може да прецака защитата на тези хора. С всичките си измислени бариери, те само пречат на обикновените потребители, които просто искат малко интернет.

Кабелите

Досадно, гадно, няма нет. Някой ти е срязал кабела.
Вместо да чакаш техниците да дойдат да го оправят, направи се на мъж и си го оправи ти. Ето упътване за съвсем новаци.

Трябват ти клещи, макетен нож и изолирбанд. Може и без макетен нож, но помага.
Ако в някой момент стане гаф, режи и започни отначало.

Оголи по 3-4 сантиметра от дебелия кабел от двата края, които ще събираш. Трябва да останат осем тънки кабелчета, разделени на четири групи по две. Зелен, син, оранжев, кафяв, както и бял вариант с цветна ивица на всеки от тях. Оголи всяко от кабелчетата от двата края(общо 16 операции), вече трябва да остане медна жица.
Забележка: Да се оголи два сантиметра кабел е по-трудно, отколкото да се оголи четири. В началото малко ще ги късаш, спокойно - нормално е.
Оплети всяко от кабелчетата със съответното му от другия край(уау, кой би очаквал). Оплитането става като сгънеш четирите сантиметра оголена жица на 90 градуса от големия кабел и оплетеш сгънатите части. Ако не ги сгънеш, 100% ще се разплетат в рамките на 3 секунди.
Осем оплитания по-късно, отрежи всякакви остри стърчащи краища и облепи всяка жичка в изолирбанд. Отделно, ей, да не се допират метални части!
Накрая, по желание, събери цялата стърчаща конструкция в едно цяло, залепяйки я с изолирбанд за кабела. Йей, сега вече всичко трябва да работи.

Освен ако не си на линукс, де.

Линукс инсталация

Не си и мисли, че ще стане с някакви си графични среди. До момента не съм видял интернет, който да тръгва по този начин. Може би само БТК, но това е защото те си имат собствен модем преди твоя компютър. Та, тук ще работим с конзолата.
При Мегалан става сравнително безболезнено. Пускаш pppoeconf, следваш инструкциите и светът е хубав. Ако има някакви проблеми, с опити и грешки спираш разни неща, които прави графичната среда(защото най-често оттам по глупав начин се прецаква работата).
За текущия ми доставчик, FiberLan, а вероятно и за много други, е необходима повече магия. Трябва ти Roaring Penguin PPPoE.
Какво, линк ли очакваше? Аз ли да ти търся глупостите в интернет? Да бе. Впрочем, как ще го изтеглиш без връзка остава мистерия.
Та, rp-pppoe е програмата. Инсталацията от официалния сайт е хубава. Инсталира се от файла, кръстен go.

sudo pppoe-setup

То те пита, ти му отговаряш. Сложи правилните данни тук(не е много трудно, има упътване) и няма да има проблеми. DNS type = server, впрочем. Firewall = None, най-добре. Ако толкова много ти трябваше Файъруол, нямаше да четеш упътване как да си прекараш интернета.
Още малко неща трябва да се изпипат. В

/etc/ppp/options

Трябва да се махнат всички редове. Не съм 100% сигурен защо, но това е положението.
В

/etc/ppp/pppoe.conf

трябва да се промени още нещо (това е файлът, който се попълва с pppoe-setup). SERVICENAME='whatever', замени whatever с името, което са ти дали от доставчика. Мето е fl1(аз съм на FiberLan).

Това е.

sudo pppoe-start
sudo pppoe-stop

Правят точно каквото се очаква.

Ubuntu 8.10

В 8.10 беше добавена нова система за връзване към интернет.
Положителната страна? Стана адски лесно връзването към всякакви безжични мрежи, както и към кабелни оператори по цял свят.
Отрицателната? Цял свят очевидно не включва България, тук стана по-трудно…
Колкото и да е странно, трябва всеки път да се погрижиш да *няма* включени връзки в графичното меню(мониторчетата горе вдясно). Тоест, за да има интернет, трябва да пише, че няма интернет. Йей, технология. Десен бутон, Enable Networking трябва да е спряно. Това е сървърен проблем, т.е. така са направени доставчиците. Е, не е болка за умиране, все пак не е толкова сложно.

Тук трябва да благодаря на техниците от FiberLan, защото без тях нямаше да се сетя за тази част. Поне тук поддръжката е на хубаво ниво - не само, че знаеха какво е Eee-pc, но и знаеха какво е Линукс. Не че го поддържат официално, но поне бяха виждали и в крайна сметка се стигна до интернет. Интернет беше постигнат.

Сърфирай на воля.

Знаеш нещо, което аз не знам? Да чуем.

Add a New Comment