Eee PC е много яко

Преди месец-два си взех EEE901. Бяло. Адски секси. Всички мацки му се лепят, точат му се, и направо се подмокрят, като потракат с тънки пръстчета върху клавиатурата.

А сега, след като спечелих вниманието на основната аудитория в интернет, ще се опитам да убедя и не-бавноразвиващите, че инвестицията си струва.

За хората, притежаващи десетсекундна памет,

ето описание на EEE под формата на хайку.

Настъпи нов ден
батерията държи
нетбук е яко

Батерия, размер, тегло

Силните страни на EEE. Впрочем, името означаваше някакви 3 easy-та. Лесно за учене, работа и игра, нещо такова. Това е което ноутбуците и лаптопите искаха да бъдат през цялото време досега.

Батерията кърти гъз.

Със съвсем минимални настройки под линукс може да се докара осемчасова батерия.
Да, точно така. Отиваш сутринта в университета на лекции, през цялото време седиш на първия ред с отворен компютър и се правиш на зубър. Играеш игрички за Супер Нинтендо на емулатор1, естествено. Технически, играеш на емулатор на нинтендо, който върви на емулатор на Уиндоус, но това е само за mega geek-ове.
Идва почивката, отиваш да ядеш, ядеш още разцъкваш Старкрафт, много ясно.
Вечерта в девет си тръгваш, качваш се в автобуса, четеш си разни работи от компа през цялото време.
Шибаната батерия още държи.

Успех да стане това нещо с обикновен лаптоп.

Свършвала ми е батерията за по-малко време, отколкото е било нужно да си настроя операционната система.
Та, осемте часа се постигат в Powersave mode. Това означава, че и двата процесора(да, кучки, ДВА!) са на 800 мегахерца, не е пуснат безжичният нет, нито другите екстри от рода на камера и Bluetooth. Да, има всички тези неща. Егати якото. Докарва го до осем часа и половина някъде.
На макс пауър с две ядра на 1600MHz, безжичен и т.н. стига до четири часа и малко. Естествено, от значение е и яркостта на монитора, но се надявам няма твърде много останали хора, които мислят, че ако не им е всичко на 100, се прецакват.

И всички екстри

Видеото, естествено, няма да подкара Crysis, но е повече от адекватно. Compiz Fusion - графичният пакет, който оставя Vista Aero далече в прахта, върви перфектно на максимални настройки. Още една причина момичетата да се размекват по компютъра. Естествено, това са дребни добавки. По-важното е, че докарва 60 кадъра на всички важни програми. Wine си работи страхотно, подкарва всякакви игрички без проблеми.
А именно:

  • StarCraft
  • Quake 3
  • Snes9x
  • MAME
  • Warning Forever
  • Cave Story
  • PopCap Games

Което си е перфектно за ежедневните едночасови пътувания в автобуса в двете посоки, които са толкова печално типични за София.

Цялото нещо е тихо и бързо.

И, за разлика от всеки лаптоп някога правен, не е нужно да носиш петнадесет кабела навсякъде, заедно с него. Точно така, захранването ясно че не е задължително. Няма нужда от мишка, touchpad-ът реално работи, което май е първият документиран случай в историята. Освен това може да се спира и пуска без рестарт, което е доста полезно при писане на текст(няма да забереш мишката случайно).

Размерът

Компютърните технологии. Единственото място, където мъжете се хвалят на кого му е по-малък. Компютърът се събира в един по-голям джоб на якето. Във всяка една чанта/раница влиза перфектно, тежи по-малко от килограм. Успех с твоя компютър с 5.1 колонки и вграден бас, с 90012 видеокарта, с 21 инчов монитор, който тежи 7 тона и струва 5 илядо лева.

Малко ProTips

Харддискът е 4 + 16GB Solid State. 4-те са за операционна система, там се чете бързо и се пише бързо. Ако се прецакаш да си сложиш OS-а на 16-ката, сори. Опитай отново. Solid State означава, че е на практика същата технология, която има във всяка една флашка на пазара. Лошото е, че след 500 000 записа един сектор буквално се протрива. Това, естествено, е проблем само ако си некадърник. При правилна употреба на компютъра, може да се избегне прекомерното писане(а и да се забърза системата като цяло, йей).

Всичко, което не е задължително, се слага на временна файлова система

Много ли ти трябват системните логове? Ако беше администратор на компютърна ферма, да. Това тук е малко сладко компютърче, със стандартен хардуер и забележимо малко технически проблеми. Не ти трябват. Няма нужда на всеки няколко секунди компютърът да пише точно какво е станало, това да не му е личният блог, егати.
Нямам си идея как става това под уиндоус XP.
Под линукс е сравнително лесно, просто трябва да се промени /etc/fstab и ненужните неща да се сложат на tmpfs. Това означава, да ги пише в рама. С един гигабайт RAM, това не е проблем.
Ето как изглежда моят /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=42408555-aa0c-48ef-a2b3-ac0adb602254 /               ext2    noatime,errors=remount-ro 0       1
UUID=3b95f940-02d1-4da4-8224-4b007924d02c /home          ext2      defaults,noatime    0    0
/dev/sdc        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
tmpfs      /var/log        tmpfs        defaults           0    0
tmpfs      /tmp            tmpfs        defaults           0    0
tmpfs      /var/tmp        tmpfs        defaults           0    0
tmpfs      /var/log/apt    tmpfs        defaults           0    0

/ е 4-те гигабайта, /home са 16-те. noatime също намалява писането по харда, впрочем.
ext2 е другата препоръка. Малко по-бавно от ext3, но спестява много писане.

Никакъв Swap, забрави

Да имаш емулация на РАМ върху хард-диска? Ако въобще ти трябва такова нещо, значи вече правиш нещо грешно. Swap е бавно, грозно и при повече от 512 рам, не би трябвало никога да го използваш. Да не говорим, че хаби цял гигабайт от общо 20. И че пише често върху харда, което, вече стана ясно, при Solid State е лоша идея. Така че, спри си swap-а. Като пряко следствие, няма да можеш да подкараш hibernate на eee(защото то реално просто копира рама в swap-а, и се изключва). О, ужас, само със suspend ще изкарваш само по две седмици.

eee ядро

Има специална версия на линукс ядрото, оптимизирана за eee-pc. Сложи си я. Почти винаги подкарва безпроблемно разните допълнителни устройства - камери, безжичен интернет. Не че няма и други начини, де, ама все пак.

Безжичен интернет под линукс

Не винаги тръгва от първи път. Особено ако се правиш на про и не ползваш стандартните настройки. Ndiswrapper тръгва без никакъв проблем, out-of-the-box, дето се вика. Ако не знаеш какво е ndiswrapper, сега е хубав момент да разбереш.
За съвсем хардкор свободен-софтуер ентусиастите, има madwifi драйвери, които също работят. Искат малко настройки, но в крайна сметка ще стане.

eee-control

Безценно. Пуска и спира всички допълнителни екстри, които харчат ток. С три клика се сменя от 4 до 8 часа батерия.
В тази връзка, в Убунту има CPU Scaling Monitor. То също е полезно, аз съм си пуснал един eee-control и два scaling monitor-а(по един за всяко ядро).

По-големи шрифтове.

Няма никаква полза от разните NetBook Remix-ове на популярни операционни системи. Вграденият Xandros също е мега некадърен. Просто не предоставя необходимото ниво на абстракция, както казваше един приятел. Иконите и менютата са там, защото има нужда от тях. Когато екранът е по-малък, решението не е да ги махнеш, а да ги направиш по-големи. Под всички операционни системи това става лесно. Ако не знаеш как - моля стани от стола, спри компютъра и отиди да работиш като хамалин на доковете във Варна3.

Docking Station

Става ли eee-то за десктоп?
С една дума - почти. Няма никакъв проблем да се вържат два монитора, но процесорът все пак не е правен за 1440*900 резолюция, още повече вързан с 1280*960(май толкова беше малкият екран на макс в убунту?). Просто почва всичко да се бави малко. Ако са вързани на Mirror Screen и на ниска резолюция, няма проблем да се пусне с 60 кадъра и на 20 инчов монитор. Макар че 20 инча широк екран на 640*480 е съмнително удоволствие.
Иначе никакъв проблем, може да се подкара кабелен интернет, клавиатури и мишки се връзват(има само USB портове, не PS/2, все пак), колонки също.
Ако си на линукс, внимавай. Операционната система е супер стабилна, стига ти да не си супер говедо. Ако пробваш да вкарваш някакви зли хакове, ще стане грозно като рестартираш.
Запиши си тази команда:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Ще ми благодариш после.

Имаш още хитри съвети? Сподели.

Add a New Comment