Елитът на България

Ако това е той…
Погледни надолу и се вайкай…
Част 1 от 2.

Аз уча във ФМИ.

Безапелационно най-добрият факултет за изучаване на информатика в България. Ама много безапелационно, пред нас другите са все едно си играят с бебешки компютри, от онези дето свирукат като натиснеш някое копче.

Работата е там, че…

Добри са около десетина човека от целия поток. Състоящ се от осемдесет човека. Те качват нивото на факултета. Без тях щеше да е толкова зле, колкото всяка друга БГ дупка. Аз съм един от тези десет. Знам, звучи нескромно. Може би защото не е скромно. Също така е напълно вярно.

Аз съм състезател.

Един от по-добрите. Не най-добрия(ако бях най-добрият, вече отдавна да съм напуснал ФМИ). Но се оправям, сравнително.
Не всичките умни хора са състезатели, естествено. Повечето имат обсесивно-компулсивно разстройство, де. Един лесен начин да се отсеят хората е този:
Spoj0
Това е онлайн системата за оценяване на ФМИ(която, впрочем, в момента аз+още един пич пренаписваме). Не е перфектна. Например, мога да направя(и съм го правил :)) целия сайт да примигва и да е розов. Или пък да изчезне всичкият текст. Или да има background картинка каквато си поискам. Или да сложа такъв JavaScript вътре, че да пратя някой опустошаващ вирус на всички колеги, които ползват Уиндоус. Не е перфектна, но работим по въпроса.
Та, погледни статистиките. Последните предадени задачи, класиранията на конкурсите. Все едни и същи хора са на първите места, все едни и същи хора са предавали в 03:00 сутринта. Е така се познава от кой ще стане човек..

Линукс

Впрочем, умните хора се познават и по това, че ползват или вкъщи, или на работа Линукс. Чети по устните ми: "Няма как да станеш кадърен програмист, без да знаеш Линукс. Просто няма."; Много ясно, просто е по-доброто нещо. Така де, ако играеш Пасианси, може и на Вин. Ама ако ще вършиш работа…
Не е нужно да го ползваш всеки ден, нито реално домашният ти компютър да е на него. Ама като те оставят с Unix система, трябва да можеш да:

  1. Изтеглиш и подкараш Nethack, най-сложната игра някога създавана. За предпочитане е и да можеш да я играеш(И не забравяй: Elbereth).
  2. Да работиш с конзолата не по-бавно, отколкото с Window Manager-а. Линукс маниаците могат да работят към 5 пъти по-бързо, даже. Вече като си пусна Уиндоус(рядко), си отварям една конзола встрани, за лично спокойствие. Даже понякога спирам explorer.exe и си карам само на конзолка. Йей :)
  3. Да можеш да си пуснеш Window Manager-а, и да го направиш да изглежда добре. В пълния си блясък, Линукс е в пъти по-красив от Уиндоус. Естествено, иска се малко обучение, за да го подкараш дотам. Но си струва.
  4. Да можеш да счупиш машината.
  5. Всеки не-линуксаджия трябва да остава с отворена уста, като почнеш да работиш.

Това може да се опише като:

Какво правих миналата сряда

Преподавателката, естествено, ме нарекла най-арогантния студент, който някога е срещала. След като съм си тръгнал. Може и да е права, не знам. Когато някой има нещо да ми каже, го слушам. Ама когато си толкова некадърен преподавател, че единственият начин някой да ти идва на упражненията е да направиш упражненията 100% задължителни… Мръдни малко, слез от катедрата.

Тя ми е ядосана още от първия семестър. Леко и' откраднах часа.

Тя обясняваше някакви глупости за Асемблер. Ама беше толкова очевидно, че нищо не вдява… четеше от записки, по дяволите. От записки и аз мога. Та, в един хубав момент някой зададе въпрос. Тя вкара дежурното "На въпроси ще отговарям след часа"(при което след часа бързо-бързо изприпква извън стаята). Аз отговорих на въпроса. То не беше и нещо трудно, де. Просто Стелчето е много зле. След това просто продължих да обяснявам какво е асемблер, а тя остана да виси като плашило в изоставена нива. Та, това ми беше последният час при нея, както и на 90% от колегите ми. Няма смисъл да си губиш времето при някой по-тъп от теб.

Та, Линукс.

В сряда имахме т.нар. "Компютърни мрежи". Предмет толкова лесен, че няма смисъл да се учи. Доцентът обаче е пълен Гъз(Немотивиран) и съответно е измислил някаква извънземно идиотска система, която толерира зубърите. Кажи-речи всички от умните хора във ФМИ са прецакани грубо от неговия предмет, а всички подмазвачи, преписвачи, зубъри - облагодетелствани до немай къде.
При което, като отидох в сряда на практикум, ми беше нещо тъпо. Аз и още един колега - небезизвестният Смитерсън, съосновател на http://fmi.wikidot.com - седнахме и почнахме да си правим гаргари с машините. Той хвана някакви там n00b колеги, аз една сравнително празноглава колежка(Да я наречем ПиЯна). В смисъл, тя принципно е свястно момиче. Ама има странния навик да пие по 30 часа на седмица и после да се чуди защо другите разбират повече от нея. Беше забавно. Правехме се че отговаряме на въпросите им, но го правехме по 100% най-завоалирания начин.

Я: Какво направи току-що?
М: А, написах yum install nethack, не е ли очевидно?
Я: Ама какво е това yum?
М: Това е пакетният мениджър на Федора, много ясно. Абе, Смит, ти с КДЕ ли си?
С: Мда.
М: Щото аз съм с ГДМ.
Я: Ааа, а сега какво направи?
М: Нищо особено, просто пуснах links в първата конзола, отидох в интернет, изтеглих си каквото ми трябваше. После станах супер потребител, пуснах X сървъра и накрая стартирах Гном Дисплей Мениджъра. Сега настройвам софтуерните източници и се връзвам чрез SSH към компютъра ми вкъщи.

След това тя си тръгна. Отличничка е, естествено. Вероятно и по Операционни Системи ще има повече от мен. Във ФМИ всички са отличници. Без умните хора. Умните почти всички имат по 4-5 невзети изпита, разни тройки и четворки, както и никакво свободно време за произволните глупости на комплексирани преподаватели.

Асистент: Михаиле, какво гласи Мастър Теоремата(не си правя майтап, така се казва).
Аз: Някаква глупост за асимптотична сложност. А ти можеш ли да ми дадеш и един реален пример кога това се използва?
Ас.: Ами, ако не го научиш, няма да можеш да си направиш контролното успешно и ще имаш ниска оценка.
Аз: Аха, ок. Ако ме извиниш, аз отивам да уча как се пишат компилатори.

Ей затова ходя с EeePC винаги в мен.

Работата е там, че не е честно.

Хората, които реално искат да постигнат нещо, биват мачкани от системата. Тя, системата, не че може да се справи с такива хора, но е досадно. Некадърниците биват поощрявани. Колкото по-малко мозък, толкова по-високи оценки.
А България запада. Ако това са най-добрите в БГ… срам. Чуждите фирми като инвестират у нас, искат субсидия от държавата - $5000 на човек, за да обучи уж "способните", "завършилите" програмисти. Най-тъжното? Има случаи, когато държавата реално е отпуснала парите. Това е все едно да се каже "Да, нашето образование смуче гъз. Опаа.";

Та, всичко това е прелюдия към:

В четвъртък имах контролно по Мрежи…

Continue...