Ти не обичаш гаджето си

Здравейте, деца!
Време е за Часът на неудобните истини!

От известно време си го мисля това.
Ти не обичаш гаджето си. Сори. Факт.

Окей, първо да обясня една думичка:

Clique

На български се превежда "Клика".
Това е термин от теорията на графите. Клика с N върха означава пълен граф с N върха. Един вид N човека, всеки от които познава всеки друг.
Думата идва от разговорния речник, където означава…ами, групичка. Групичка хора, споделящи интереси или социален статус.
Например, "кликата на мажоретките".

Хората се разделят на групички

На клики, един вид. Най-често всеки принадлежи на точно една групичка. Забелязва се най-лесно в началното училище - винаги има две красиви момичета и те винаги се мразят взаимно.
Съответно, можеш да се сприятелиш най-много с едната. Но по-често с никоя. Тогава си в групичката на загубеняците. Естествено, има готини загубеняци и загубеняци загубеняци. Тоест, там също има разделение. Много е трудно да намериш няколко човека, които да не се мразят взаимно1.

И си казваш:

"Окей, това беше зле, но…

в гимназията вече ще има по-свестни хора, нали? Отиваш в хубава гимназия, там има хубави хора?"
След една година там беше очевидно, че съм грешал. Доста очевидно всяко момиче имаше по една "най-добра приятелка" и кажи-речи не говореше с никой друг представител на пола си. При момчетата групичките бяха по трима-четирима, но работата беше същата. Съответно, всеки извън групичката ти бива мразен. Или най-малкото нехаресван. Предполагам някой по-заинтересован от мен, би могъл да извади някаква математическа зависимост от това.
Освен че грубо бях надценил МГ Варна, не бях прав поради много по-елементарни съображения.

Просто няма гимназия, в която това да не се случва. Можеш да подбираш двадесет поколения възпитаници на бръшляновата лига и в крайна сметка пак ще са същите задници.

Реално, имайки предвид благородниците в исторически план, най-вероятно ще е даже по-зле.

Сериозно, в ретроспекция… чак се чудя как може да съм си мислел, че в Университета ще бъде различно. Глупав, глупав.
Както и да е. Нека да анализираме малко хорското поведение, ок? Ще си играем на учени.

Ти не обичаш гаджето си

(Хипотеза на Минков)

Това ще доказваме днес.
Окей, ясно е, че хората се разделят на клики. Всеки човек някога живял на Земята го знае. Политически партии или панаири по плетене - едно и също. Имаме нужда да се събираме с хора като нас. Или да изолираме хора, различни от нас.

Да си в групичка не е задължително нещо лошо

Например съюз на лудите учени изобретатели или клуб на милионерите гении супермодели. Иска ти се да си в тези, нали? Няма да е прекалено зле. В смисъл, много хора пак няма да те харесват, но поне ще знаеш, че си сред свои.
Във всеки случай, ще знаеш, че ако се запознаеш с красива мацка докато двамата едновременно посягате към последния радиоактивен изотоп на ежегодната разпродажба на СЛУИ - то със сигурност сте един за друг.

На практика не е винаги точно такъв случаят

Аз, например. Определено не приличам на Брад Пит. Не съм богат. Специално обръщам внимание да се обличам колкото се може по-неофициално, за да не ми е жал когато неминуемо скъсам поредния комплект дрехи. Когато си с тениска и дънки, не ти пука че минаваш през горичката. Като характер съм забележимо далеч от човекът, който е приятел на всички.
И все пак, в гимназията повече от половината момичета от моя клас в някой момент са искали да ходим(мразя я тази дума). Аз, след първия път, вече си бях научил урока, но все пак това ме накара да се замисля. Защо? Очевидно не сме съвместими с повечето от тях. И едва ли намират в мен нещо чак пък толкова уникално. Защо продължават да се опитват? Защото - ние сме в един клас, познаваме се и така е по-лесно. При все цялото репчене за бунтарство и оригиналност, днешните тийнейджъри са утрешните държавни служители. Като се вгледах по-внимателно, след време се оказа, че просто кажи-речи всяко (просто) момиче се пробва с всяко момче.

Работата е там, че…

Има силни и слаби връзки между хората

Естествено че няма да ходиш с някой непознат. Така де, има хора, които забиват непознати, но това е за една нощ. Няма да се изнесеш да живееш с някой, който познаваш от вчера2. Естествено че познаваш човека до себе си. Може даже да сте приятели. Най-вероятно сте в една групичка. Това лошо ли е? Зависи. Каква ви е връзката? Има силни и слаби връзки.

Например, с хората от курса по Съвременно Функционално Програмиране имаш силна връзка. Това са все хора, които имат същите интереси като теб. Шансът за обща тема на разговор е голям(макар и тема, която за повечето хора няма да е интересна :) ). Това са хора, които са избрали да правят същото нещо като теб. Така де, ако ти си Аз, във всеки случай.

От друга страна, със съседите си в общежитието имаш слаба връзка. Това са просто хора, които са на малко разстояние от теб. Близки, само че в буквален смисъл. Нека ти го кажа в прав текст:

Ако ходиш със съседката, то ти най-вероятно си загубеняк.

Не е на 100%, но е кажи-речи сигурно.

Това което се опитвам да кажа е, че под връзки между хората нямам предвид роднински или романтични. Имаш връзка с някой човек, когато нещо ви свързва(Well, DUH). Общ интерес, хоби, мания(О, ти имаш клептомания? И АЗ имам клептомания!). Остава въпросът дали е нещо значимо, или е просто случайност на съдбата. Или по-лошо, рутина.

Кликите
Да се върнем в началото. Има клики. Във всяка достатъчно голяма група хора(8 човека?), се формират клики. Иначе цялата група се брои за една клика.

Лема 1

Във всяка клика, с течение на времето, всеки се събира с всеки друг

(с оглед на ориентацията)

Стой за секунда и се опитай да се сетиш. За произволна групичка познати. Първо всички са приятели. После едно от момчетата започва да ходи с едно от момичетата3. Заедно са известно време, после се оказва, че нещата не вървят много добре. Късат. Момчето се хваща с друго момиче. От групичката(Ако тя не е в кликата, то ще влезе - но случаят почти никога не е такъв). Момичето - и тя. Работата е там, че в един момент това се превръща в порочна рутина. Мацката знае кой ще бъде нейният следващ приятел, защото вече просто ги редува всичките от групичката. И един вид просто дава напред, по списъка.
Не точно моята идея за любов.

Виждам такива схеми постоянно. Адски е смешно. Има едни хора, с които като отидем на пица винаги се получава най-неловкото мълчание. Много ясно. Нали през всеки две места някой се гледа наляво с бившия си. А надясно с бъдещия. И всички се смеят насилено. На мен не ми пука, аз ям пица.
Рутина. Кофти за тях.

Става още по-лошо когато стигнеш до последния човек в кликата. Тогава си казваш, че с този вече трябва да се получи. Е, така де. Най-близката дискотека е чаак ей-там.

Въпросът лесно се свежда до това: каква е връзката между теб и гаджето ти?

Знаеш, че наистина обичаш гаджето си, когато има нещо отличително

Така де, ако ходиш с човек от същия факултет като твоя, това е сравнително загубеняшко, нали? Все едно да ходиш с някой от твоя клас в гимназията. Още един вид съседка.
Виж, ако вместо това кажеш че ходиш с най-умното момиче в България… вече е малко по-различно, нали? Вече има причина.
Да, съседката. Съседката в общежитието на музикалната академия, на етажа за изучаващи рок музика - която пее в групата ти4.
Не е съвсем като съквартиранта на гаджето на съквартирантката ти, нали…

Допълнение 1

Позволих си да изготвя една табличка.
Която ти казва дали си загубеняк.
Ако зависеше от мен, тя щеше да има следния вид:

ДА

Но, по-добрата част на подсъзнанието ми се намеси, за да се появи на бял свят:

Лъжеграма
Залъгваш ли себе си (и гаджето)?
Професиите ви нямат нищо общо
(Архитект и Програмист)
ОК
Споделяте професии и всъщност именно заради това сте заедно
(Семейство актьори)
ОК, даже супер
Просто работите/учите на едно и също място
(Бизнес консултант и HR-ка)
Толкова по-кофти за теб.
Съседката, която всеки път щом чуе нещо за работата/приятелите/хобито ти се прави на отегчена и се прозява Купи си дъска, отдели си два часа и ми се обади. Аз ще осигуря хора, които да ти влеят малко ум в тъпата глава.
Гаджето от девети клас в гимназията. Във втори курс, университета. Били сте в един клас, сега сте в една специалност. Ей, спокойно! Не е казано, че на света има място само за оригинални, интелигентни или смели хора. Все ще се намери и за теб.
Ти учиш компютърни науки, а той / тя очевидно история на стероидите / гримът през вековете Надявам се физическата част да е страхотна. Защото това е всичко, което имате.
Той има кола Е, щом има кола. Така де, не можеш да се противиш на безпогрешната свалка. За шестнадесетгодишни.
Тя пее в групата ти /
Е скейтърка като теб /
Просто е от онези сладки заблудени глупачета с черна очна линия и розов кичур, имитиращи Аврил Лавин
Lucky Bastard
Запознава ви общ приятел -1
Запознава ви общ приятел, който се усмихва през цялото време -10. Сериозно, нямаш ли bullshit радар?
Запознал ви е общ приятел, който между другото ходи с най-добрата ти приятелка, а и гаджето ти е неговият най-добър приятел. Освен това те двамата са съквартиранти, ти и приятелката ти също сте съквартирантки. И всички сте съседи. Божичко, ти живееш в епизод на Приятели! Пожелавам ти бавна и мъчителна смърт.
Буквално най-умното момиче в България Здрасти, Веси :)
Това е вторият човек от групичката, с който ходиш Виждаш ли тази предупредителна лампичка? Тя мига.
Това е петият човек от групичката, с който ходиш Освен ако не става въпрос за съюза на лудите учени изобретатели или за клуба на милионерите гении супермодели, бягай! Или, алтернативно, приеми факта - ти си посредствена жалка отрепка.
Ти си хубаво, свободомислещо и самотно момиче Mihail.Minkov.BG @ gmail.com

Всички истории, за съжаление, са истински.