Животът като игра

Живей живота си като игра.
Забавлявай се всеки ден - играейки.
Глупак е човекът, който си мисли, че светът е нещо повече от просто една…
Естествено.

Само дето повечето хора не знаят какво математиците разбират под "игра".

Седлова точка

Знаеше ли го това?
Седлова точка е такава точка от графиката на функция на два параметъра, в която по единия параметър има максимум, а по другия - минимум1.

Така де.

В антагонистична дискретна2 игра, седлова точка е такава, която е максимална в реда на матрицата на резултатите си, но минимална в стълба.

Така де.

Седлова точка е там, където аз печеля, а оня, другия задник - губи.
Реално цялата теория на игрите се състои от много елементарни наблюдения, всяко едно тривиално само по себе си, но накуп ти дават печелившата формула.
А сега - по темата.

Кой е правилният начин да спечелиш живота?

Естествено, всеки полуинтелигентен студент по философия ще ти каже, че такова нещо не съществува. Важен е пътят, а не крайната точка. Трябва да постигнеш мир със себе си и да осъзнаеш мястото си в…

Майната им на тези хора. Не ми пука за цялостната картинка. Интересуват ме дребните неща. Разделяй и владей.
Интересува ме…

Как да прецакам градския транспорт?

Това е един пример. Просто той ми хрумна. Нещото, което искам да кажа е, че в почти всяка част от живота нещата много лесно се разбиват на стратегии. И, ако се загледа човек, много очевидно има оптимален начин да играеш играта.

Окей, схема. Левче за билет в автобуса. Как пък толкова много взе, че поскъпна тоя бензин?
Честно казано, аз не съм напълно убеден, че Градски Транспорт наистина са на ръба на просешката тояга и се мъчат да свържат двата края, и затова са новите цени.
Така де, напълно подкрепям желанието им да плащат реални заплати и да осигуряват качествена услуга при превозването на хора.
Само дето те всъщност не го правят. Така де, стачките на всеки еди-колко-си месеца са сравнително показателни за заплатите. Показателни и за манталитета на шофьорите, но това е друга тема.

Става дума, че проклет да съм, ако си плащам по левче на пътуване, за да се возя в някакъв икарус от комунистическо време без лампи в него, късно вечерта.
Проклет да съм, ако ще си плащам по левче, за да се возя в претъпкан, ама наистина крайници-стърчат-от-вратата-моми-забременяват претъпкан автобус към студентски град. (или въобще ако живея там, но както и да е)
И осем автобуса един зад друг след час чакане не е същото като "минава осем пъти на час".
Майната му на това.

Теория на игрите. Матрица на теглата. Седлова точка.

В света на числата всичко е просто. Черно и бяло, няма корумпирани политици, няма незаменими мошеници, няма компромиси. Ето аз как виждам нещата.

Вземаш лист и химикал, смяташ и каквото излезе - това е вярно.
През последните всички хиляди години от човешката история сме усъвършенствали тази система, но ти ще пробваш да взимаш решения без да ползваш логика, нали? Успех с това.

Начин на плащане Крайна цена
Билетче средно 2 лева на ден. 60 лева на месец. + още малко, за онези смачкани наваляни от дъжд неизползваеми хартийки в якето ти
Билетче на място различно от центъра 120 лева на месец. Никъде не можеш да отидеш само с един автобус.
Карта за всички линии 50 лева на месец. Петдесет лева, сериозно? Това идва директно от Бизнес академия Мадофф.
Карта за 3 месеца вс. линии 110 лева, ~36 лева / месец
Карта за студент 3 месеца 51 лева, май. 17 лева / месец + доста загубено време по гишета
Пътуваш винаги без билет. Всеки един път съвестно си плащаш глобата. До момента 30 лева за 7 месеца.

Хайде да ми намериш оптимална стратегия в горната табличка, а?
Става дума за София. На повечето други места в България, за щастие, има поне малко разум вложен в схемата.

Там е работата, че вероятностите нямат памет!

Хипотетична ситуация:
Комета с определен размер X удря Земята средно веднъж на 750 хиляди години. Последният път когато толкова голяма комета е ударила Земята е бил преди 700 хиляди кодини.
След колко време се очаква Земята да бъде ударена от комета с размер X?
Правилният отговор? Средно около 750 хиляди години.

В един по-тривиален вариант: Без значение колко пъти си купиш билетче за автобуса. В единия път, когато забравиш да си купиш, контролата ще дойде и ще те цака 10 лева. Това, че си си купувал досега не ти дава имунитет вбъдеще. Т.е. хем плащаш билетче, хем глоба. Случвало ми се е, тъпо е. Още по-тъпо е с карта.

Три контроли подред

А какво става ако в три поредни дни мине контрола и три пъти те тараши? 30 лева отидоха. Какво правиш тогава? Е, най-тъпото нещо ще е тогава да отидеш да си купиш карти-и-билети-за-проверка. Те вече са те глобили, наред ли си! Няма да си върнеш парите обратно, така просто им даваш още повече. Ама страхът е голямо шубе.

Така че, майната му. Това е система. Математическа система, при това. Риск, оценка и т.н.
Банкерите изкарват милиарди с точно 1:1 същите тънки сметки. А аз да не мога да си спестя едно ходене до билетния център на половин град разстояние? Айде бе.

Просто не би трябвало да мога да правя така.

Ама мога. Системата е счупена. Да си я оправят. Има причина във всеки един друг град да има по един кондуктор на автобус. И всеки път когато се кача в автобус, да треперя дали са ми останали билети? Мерси.

Един път влезе контрола в автобуса. Няколко човека замръзнаха. Аз си говорех с една колежка и небрежно я попитах:

Впрочем, имаш ли да ми услужиш с 10 лева?

След известен брой малки нервни кризи, все пак ми даде десетачка. Знам, никога нямам кеш. Твърде бързо свършват, ако имаш 100 лева в джоба. Върнах и' ги на първия срещнат банкомат.
Платих на контрольора, пожелах му приятен ден.
Каката щеше да припадне. О, ама всички ни гледат. Ама това е толкова срамно. Как можеш да правиш така, не се ли притесняваш от хората?
Не, знаеш ли какво? Въобще не се притеснявам от хората. Погледнах в очите на дявола Смърт и му се изсмях в лицето. Оф сори, тука някакъв Power Metal дрънчи.
Въобще не се притеснявам от хората. Сметнах сметките и числата ми казаха верния отговор.

Знам, изглежда странно, но

Оптималната стратегия е просто да си плащаш глобите

Контролите минават толкова нарядко, че си струва. Момичето почервеня и пребледня 3 пъти докато разбере какво се случва. Но знаеш ли какво, прекрасна? Днес загубих 10 лева. Ама последния месец всеки ден печелех по 23.

Игра

Естествено, идва въпросът "Добре де, защо просто да не си плащам никога?". Нямам отговор. Аз гледам да си плащам сметките. Наемът навреме, в пълен размер и т.н. Всякакви заеми - също. Въпрос на морал, предполагам. Въпрос дали вярваш в нещо.

Обаче, когато някоя система е счупена, най-доброто нещо, което можеш да направиш е да предупредиш, че е счупена - чрез демонстрация. Всичко е игра.
Надявам се някой ден на Софийски Градски Транспорт ще им уври главата. Новата, осем-милионно-еврова система за електронно дупчене на електронни билетчета, естествено, ми убива надеждите.