Equal Opportunity Hater

"Как пък може всичко винаги да е наопаки…
В тая скапана държава…"
Е нещо, което упорито отказвам да кажа.

Не-е. Аз мразя наред.

България не е скапана.

Секунда, секунда. Нямам предвид буквално да не е. Просто…

Всяка държава е скапана.

Наистина ли мислеше, че сме специални?

Наистина наистина?

За нещастие, дори в провала си не сме чак толкова уникални.
Естествено, някои по-богати страни държат да изтъкнат факта, че са по-богати. В Германия има летища колкото някои наши по-малки градове. Но как става тази работа? Нима наистина са толкова по-добри от нас? Нима съвсем нямаме шанс? В такъв случай май най-добре ще е просто да си спретнем едно колективно самоубийство и да оставим на по-висшите раси подробен списък с природните ресурси на китната ни държавица.

Свикнал съм да го чувам това отдвана. Естествено, в типично човешки стил1, разделението продължава на всички нива. Слушал съм двучасови лекции от софиянци защо в София живеят само по-умни хора, отколкото на другите места. Аде бе? Аз съм от Варна. И уча информатика. Аз по-умен ли съм от един софийски вестникар? Да, аз съм по-умен от средностатистическия човек, който продава вестници. Нещо повече, аз съм по-умен и от средния немски вестникар, и от английския вестникар, даже и от проклетото американче, което хвърля списания от велосипеда си рано сутрин. Виж, от швейцарски физик сигурно не съм по-умен.

Ето ти отговора.

Прави нещо специално и хората ще те търсят. И никога, никога, никога не обвинявай нищо и никой, ако има дори и миниатюрен шанс вината да е в теб.
Не ти е България крива. Виждал съм твърде много дебели, некадърни, необразовани Американци2, за да се заблуждавам, че те просто са по-добри. Не е вярно.

Един човек може да победи друг, защото е по-умен.

Една държава може да бие друга с ресурси, груба сила или чиста подлост.

Така де, освен ако не си говорим за Съветския съюз срещу Кралство Монако, шансът е, че и в двете страни има достатъчно учени хора, които да проектират мостове и да произвеждат лекарства. Нека да го кажа по друг начин:

В България има толкова умни индивиди, че от цял свят се надпреварват да ги търсят за работа.

Не съм видял кадърен, мотивиран човек да стои гладен

И чаак пък да е свършила работата за вършене пак не ми се вярва. Основният проблем идва от факта, че голяма част от оплакващите се имат квалификации основно за продавачи в магзини. А такива се намират лесно и се уволняват лесно.
И как така става, че почти всички можещи и самоуки студенти(където/каквото и да учат) още в първи курс си намират какво да работят?
Нещо, което много ме зарадва преди време, беше една анкета сред българските програмисти. Освен стандартните въпроси кой какви програми създава и т.н. имаше и въпроси за емиграцията. Много повече от половината запитани бяха отговорили, че

  1. Да, мога да се реализирам в България и
  2. Не, не бих емигрирал дори и при лесна възможност.

Защо са отговорили така? Ами, емигрирай и ще разбереш.

Да, тук има престъпност. Адски силна, огранизирана, мафиотска престъпност.
Да, политиците са хлъзгави, лъжливи копелета.
Природата отива по дяволите.
Образованието отива по дяволите.
И хората надебеляват все повече.

Наистина ли мислиш, че другаде е различно?

  • Само дето средното тегло на американките вече е към 80 кила. Осемдесет килограма средно.
  • И през 2008-а почти 3 милиона души в Америка са изгубили работата си.
  • И, както се оказва, през последните години са водили неоправдана, измислена война в Ирак. Да не споменавам неуспешна. С всички средства, включително някои по традиция запазени само за най-злобните терористи. Страна, която измъчва затворниците си и убива цивилни защото са от грешната раса… ахм, я пак, кои бяха добрите?
  • Тези хора не могат да се споразумеят за проклетата еволюция, по дяволите. Съществува многомилионно движение създадено единствено с цел да опровергае постиженията на науката от последните двеста години. Знаеш ли какво се преподава в час в Тексас? Че динозаврите са измрели(Преди 6000 години), защото на ноевия ковчег не е имало място за тях.

И ти искаш да емигрираш?

България била тази скапана държава?
Какво по дяволите не е наред с теб? Да не би като са раздавали гените на неидиотизма да е имало концерт на Преслава?

Всъщност, да. Има места на света, където не е като при нас. Наричат се страни от третия свят. Ние поне не си закачулваме жените, по-малко от 30% от населението е болно от спин, и имаме по повече от 5 лева на седмица. Само по тези критерии, бием сборно към 50% от планетата.

Но да, в тая скапана държава човек цял живот се бъхти за нищо.

В тая скапана държава човек цял живот се бъхти за нищо

Ето, бате. Вече шест месеца тука работя и не съм спестил един лев. Един! Сега ако бях в Германия, да съм натрупал състояние вече. Щях мерцедес да карам.

Това ми го каза, естествено, един таксиджия. Не, пич. Нека те светна. Не си спестил един лев не защото България те е обрала. А защото работата ти е да караш проклета кола. Никой никъде няма да ти плаща милиони за нея, защото е тъпа работа. Твърде много хора могат да я вършат. Естествено, в Германия получават адски много пари. Инженерите, програмистите и лекарите. Може би трябваше да стоиш малко повече в училище, а?

Дори един емигрант не се върна по-добър

Какъвто заминеш, такъв ще се върнеш.
Любимият ми пример за това е съученикът, който цяла година се фукаше как щял да ходи да учи Икономика в Америка(При това само за 30 000 долара на година!). Америка, онази държава дето кажи-речи срина света с некадърни сделки. Просто се надявам и на него да му е толкова смешно, колкото на мен.

Чужбината не е просто вълшебна пръчка. Не е мястото, където нещата се оправят.
Знам че искаш да бъде. Знам, че е по-лесно да си бунтовникът, поробеният онеправдан талантлив Българин, за който съдбата е изтеглила губещата карта. Но истината е, че не се бориш срещу нищо, а просто си позьор. Ти си некадърен колкото всички нас, на този или на отсрещния бряг, където тревата не е по-зелена, а просто е боядисана.

Учи, стани добър, хвани се на работа, млъкни и спри да се оплакваш.
В обратен ред.