Донеси промяна.

Това ще е от две части.

Мислех си за света, в който живея.
Всеки достатъчно амбициозен мъж иска да промени света около себе си.
Не за друго, ами защото мацките си падат.

Нали знаеш какво казват - "момичетата ще ги впечатлиш с хубав задник, или като промениш света". Или беше чувство за хумор. Все ги бъркам.

Така де. Нищо голямо. Няма да накара Адриана Лима да ми изпече сладкиш и да ми го донесе само по престилка. Говорим си някъде около нивото на сандвич, направен от едно от не-грозните момичета във факултета ми1

Да влезем в перспектива.

Нашето образование е най-зле

Най-зле в цяла Европа. Естествено, можеш да оспорваш изследванията, но дълбоко в себе си знаеш, че са верни. Даже Сърбия и Румъния са пред нас. По дяволите!

И все пак сме най-умните

България, обаче, има идиотски непропорционално количество талантливи хора.
Световен шампион по шах? В нашата китна и малка държава?
Виждал ли си колко медали са "завоювали"2 българите по разните олимпиади по математика и прочее? Адски много. Няма да се отплесвам на тая тема, просто иди в интернет и сравни нашите постижения с тези на, да кажем, Германия. Да, почти винаги сме по-добри от Германия.
Има доста хора със значими научни постижения, от България. Сега, дали живеят тук, е друг въпрос.

Как стават тези работи?

Ами, много просто. Има няколко - малко на брой - глупаво упорити българи, които си късат задниците от работа. Да ги наречем "Т" - талантливи хора.

Защо тогава образованието ни смуче толкова много гъз?

Инерция и статукво, в общи линии.
Естествено, ще ти кажат, че еди-кой си политик нарочно го съсипвал, защото целял да унищожи България и т.н.
Но аз гледам да се ръководя от едно важно правило, преди да си правя заключения:

Не обвинявай на злоба това, което може да се обясни с глупост.

Така де, "бръсначът на Оккам". Ако имаш две равностойни обяснения, по-простото е по-вероятно.

  • От една страна имаш хиляди хора активно целящи да закопаят цяла една държава(която дори не е чак толкова важна, реално) и използвайки не държавен преврат или масови безредици, а схема, която ще отнеме минимум десетилетия.
  • От друга страна, всички хора са тъпанари. Мисля че това даже мога да го докажа.

Позволи ми да обясня.

Съществуват правила

Колкото и на голям бунтар да се правиш, съществуват правила. Може да си мислиш, че за теб не важат, но грешиш.
Окей, гледай сега. Математическо доказателство.

Тези правила трябва да се спазват.
Естествено. Но, това предполага предварителното условие - "Тези правила са добри за теб".
И, стигаме до съществената част.

Знаеш ли защо ти преподават идиоти?

А, сори, пропуснах ли да спомена? Да, преподавателите са зле. В общи линии, всеки изкарал докторска степен, вече за нищо не става. Не знам защо, но имам доказателства.

knowledgevsinterest.gif

О, но сигурен съм, че именно ти си изключението, което потвърждава правилото. Ти си диамантът в блатото. Страхотен си, айде да не ме късаш догодина, а?3 Да, тотално.

Запознай се с Доцента

Той е отвъд пенсионна възраст. Всичко, което знае, е остаряло преди повече от двадесет години.
Всяко нещо, което преподава, неминуемо е:

  • Грешно като концепция, и бърз път да си заслужиш уволнение, ако го приложиш.
  • Натъпкано с толкова грешки, че и да се пробваш, не можеш да го изпълниш.

Събира кворум 6 от 80 човека.
За нещастие, това не е събирателен образ. Това е архетип.

И аз задавам логичния въпрос:

Абе, този човек сигурно някога е бил много умен. Ама вече не е. Защо не му е дискретно намекнат този факт?

И получавам логичния отговор:

Ами, всъщност той щеше да се пенсионира, но беше помолен да остане още няколко години.

Say Whaaaaaa~?

"Такива са правилата. Някой трябва да направи нещо, но засега е така."
Само доктори могат да бъдат преподаватели. Статукво. Може да си най-умният пич на планетата, Увод в Проклетото Програмиране се преподава от доктори.
Сещаш ли се за онези Т от преди малко? Талантливите. Те не могат. Повечето от тях са на по 20-25 години, Не си достатъчно възрастен, момче. Може да има опашка от десет човека, които да искат да вършат работа - за без-шибани-пари - но няма да стане. Впрочем, познай колко от тези хора остават след 25 в България. Само най-смелите…

Аз не искам да му вземам мястото на тоя. Не искам да съм аспирант, доцент, професор, академик и там както им върви йерархията на "корифеите".
Тая работа е гадна. Мога да получавам повече пари работейки като младши програмист на половин работен ден, нелегално. В Индия.
Сериозно, харесва ми знанието, но тази работа е толкова жалка, че реално преподаването ми е хоби. Да, точно така - вместо да ходя на планина, разпускам като помагам на първокурсници да станат малко по-малко тъпи.

Но това не е както трябва. Текущото положение е достойно за присмех. Ще ми дойде някой приятел на гости в София, ще поиска да види къде уча - и ще ме е срам да му покажа.

Не ми пука дали ще успея да накарам приятелите си да се върнат.
Нито дали ще успея да спра приятелите на други хора да си тръгват.
Но ще направя каквото мога, за да превърна моя свят в място, където да не ме е срам да отговоря, като ме питат откъде съм.

Как може да се промени това?

Така де, лесно е да псуваш всички под слънцето. В крайна сметка, аз само глупости ли си дърдоря, или все пак ще взема да свърша нещо по въпроса?
Имам идея. Не е перфектна идея.
В ретроспекция, някой ден може да ми изглежда, че не е била дори добра идея.
Има някакъв шанс да проработи, естествено.
В най-лошия случай, доста на брой мацки ще ми научат името. А, сещаш се, няма такова нещо като негативна реклама4 :)
Естествено, че няма да я напиша тук днеска, майтапиш ли се?