Свободата

Днес достигнах до вярно, но болезнено прозрение.

Не всички хора са като мен.
В повечето случаи това заболяване се проявява съпроводено от симптомите депресираща тъпота и късогледство.

И какво всъщност е свободата?
В едно изречение, свободата е идеализъм, породен от комплексите на загубеняци.
(На практика е по-яко, отколкото звучи!)

Днес, докато се правех на голям майстор на новото Guitar Hero, реших да питам колегите нещо, което ме глождеше от известно време.

Ехаа, Judy Nails изглежда страхотно в тая версия. Абе, знаете ли кое ще е много яко?
Ако някъде в интернет бяха качили 3D моделите. Щях такъв як скрийнсейвър да си направя с героите от играта…

Винаги съм се чудел защо повечето програмисти толкова охотно споделят това, което правят, а другите професии - не. Работейки в студио за компютърни игри, колегите ми са доста разнообразна пасмина. Та, попитах ги.
Сериозно, не е ли логично ако два научни екипа търсят една и съща ваксина, да работят заедно? Примерно.

И все си мислех, че хората на изкуството просто не знаят какво е свободният софтуер.1. Така де, не са се сещали, че може да пуснат нещо за общо ползване. Напълно разбираемо, аз също в началото не схващах какво мога да спечеля от това.

Обаче много, много съм грешал

Така де, подценил съм ги(глупак). Добре знаят, но не искат. Напълно нарочно.
След горната реплика се отвориха портите на Ада.
Днес се сблъсках с такова каменоглавие, че все едно съм говорел на шапката на Фред Флинстоун.

Абе ти луд ли си, как ще го дадеш на всички това, дето си го правил толкова време?
Ти нищо не разбираш, ти си програмист. Ние реално създаваме нещо!
Ядосваш ме вече, мислиш като някакво петгодишно и говориш само глупости!

Наистина ме заболя сърцето. По-късно ми казаха и прякора, който художниците имат за програмистите.

Клавиш

Ти чувстваш ли се като клавиш? Аз не. Само че явно пак сме се върнали в гимназията. Или някои хора никога не са излезли от нея.
Това е свят на комплекси, свят в който мразиш другите хора просто защото са други.
Аз, естествено, съм тотално за омразата. Бих мразил всяко нещо, пригодено за мразене от природата - и някои, които не са. Мразя тъпите хора, мразя измамниците, мразя хората, които се усмихват, за да получат нещо. Но без причина е друго. Със същия успех можеха да ме напсуват на негър. Ако бях, де.

И те могат да си се подиграват колкото си щат. Винаги ще има такива хора. Или мислиш, че ако някой DJ срещне на пътя създателя на грамофонните плочи ще му благодари? Сигурно ще му се изсмее, че носи задръстен костюм. Никога не можеш да избягаш от сноубордистите2.

Така де. Аз не използвам четки,

но ти без Photoshop не можеш. Пожелавам ти успех в живота, пич. Съмнява ме в близките години Интернет да спре да се разраства, така че ще си заобиколен от все повече "клавиши" вбъдеще, свиквай.
Впрочем, ето ти един въпрос за размисъл. Правиш компютърна игра. Или програма за обучение на военни пилоти, ако ти изглежда по-сериозно. Ама парите не стигат. Имаш трима работника - художник, тонрежисьор и програмист. Можеш да плащаш само на един. Кой от тримата наистина, ама наистина няма как да изриташ? Quad Erat Demonstrandum, кучко.

Тъжно е. Че все още има хора, според които ако не виждаш нещо, то не съществува. Можеш да събереш всичките 50-60 милиона реда сорс-код за Уиндоус на има-няма един квадратен милиметър. Както и да е.

Не за това говоря.

Свободата

Какво е свободата? Това е да можеш да направиш каквото си поискаш. Аз, например, искам да си направя скрийнсейвър. Ама не мога, защото нямам картинките, които ми трябват. И бих искал авторите на играта да ми ги дадат.

А те губят ли от това?

Аз като си направя моята програмка, много хора ще я видят, и ще се зачудят откъде са тези герои. Даже може някой да отиде да си купи играта. Примерно.

Идеята е, че аз вземам от другите, но и давам от мен.

Ама кой въобще ще се хване на това? Нали просто ще вземеш всичко и ще отпрашиш?
Да, така мислят те. Защото те са готините хлапета. Които в гимназията са играли футбол, или баскетбол, или какъвто друг спорт за бавноразвиващи са си мислели, че е важен. Които са получавали това, което искат.

Това, обаче, не е точно типичният човек на науката. Ние знаем какво е да нямаш. Да помолиш другото хлапе да се возиш на колелото му, и той да ти каже "НЕ". Защото така. Защото аз имам, а ти нямаш. И това ме прави по-голям от теб.
Повечето хора все пак успяват да превъзмогнат това, и да се справят в живота. Но някога си нямал. Държи ти влага, някакси. И не си такъв егоист.

Освен това, твоят труд смуче.

Точно така. Може би си мислиш, че си направил най-великата песен(или модел на човече, или каквото там правиш като не се преструваш, че свириш на китара). Според теб. Може да си вложил 2000 часа труд в нея. Когато аз я чуя, даже може да ми хареса. За около час. Иначе браво.
Не се съмнявам, че това е най-добрият шибан модел на строител, който може да се направи в днешни дни. Когато пусна нашата игра и тоя пич тръгне нанякъде, имам чувстовто, че ще скъса от строене всяка сграда, която се изпречи на пътя му.
След две години ще е грозен.
След две години никой няма да ти го иска, даже без пари да го даваш. Бързо остаряват. Ако го качиш онлайн, някой може да ти го преправи да изглежда по-добре. Евентуално.
Нещо повече, най-добрите правят именно и точно това.

Ще илюстрирам с един пример.

Двете най-известни игри на света

Едната е WarCraft, другата е Half-Life. И двете са безапелационно най-добри в жанровете си. И имат нещо общо.
Ха познай от три пъти.
И двете имат по 30 000 мода. Сещаш ли за DotA? Counter-Strike? Team Fortress? Tower Defense?
Всичко това са модификации на тези двете игри.

  • Направени напълно безплатно
  • Всяка е спечелила милиони за авторите на игрите

Vampirism? The Specialists? Earth's Special Forces? Day of Defeat?
И не са дори една стотна от всичките.
Щяха ли да са толкова известни WC3 и HL2, ако авторите им не бяха пуснали за свободен достъп голяма част от кода и моделите в игрите? Пак има някакви ограничения, но основната част е, че ако аз искам да направя мод, ще мога!
Но да, стискай си скъпоценното моделче. Не го давай на никого, то е безззценнно!
Не казвам, че си глупав. Казвам, обаче, че съм виждал сладоледени човечета с глава направена от равни части масло и уиски, които са били по-умни от теб.

И какво да го направя тоя?

Да го убеждавам докато най-накрая размисли? (няма да се случи)
Да отида да го пребия? (да, защото ти така правиш по принцип, нали…направо)
Да си сменя работата на някое място, където хората не се делят на "готини" и "неготини"?

Няма смисъл.
Не. Няма нужда.
Това е война, която вече е спечелена.
От нас.

Доскоро се считаше за престъпление да дадеш на някой друг твоя диск с филм. Вече(по широкия свят) има търговски вериги, занимаващи се с "наемането" на филми. NetFlix, примерно. И онлайн има. Влизаш в Нета и гледаш филм. Легално. Не ме е спряло да ходя на кино.
Някога е имало хора, които са искали да ти забранят да разменяш книги с приятели.
Хората обичат безплатни неща. Така че, върви по дяволите.

Мислел съм бил като петгодишно хлапе. Без дигиталната свобода, щеше да видиш Интернет през крив макарон. А ако големите са като теб, нека да съм вдетинен.
Game over, ashhole. Geek wins.