Докторе, кога?

Искам да отправя специален поздрав към всички тези смели мъже и жена, които с много труд и лишения са постигнали заветната цел - правото да се наричат Доктори.

На математическите науки, де.

За другите единственото, което мога да кажа, е че след 5 години емигрирам.
(Тогава ще завършат медицина моите съученици)

Да си учен си е гадна работа

Или поне неблагодарна работа.
И тъпа. Определено тъпа. И безполезна.

А?
Да, ще си защитя думите, чакай малко.

За нормалните хора е очевидно, че да си учен е скучно. Ама чак пък безполезно? Все пак, иска ти се да знаеш, че някъде има хора, които вършат тежкото мислене, за да можеш ти да си вършиш тежкото пиене1.

Наскоро ми попадна една статия.

Доказателството доказателство ли е, ако никой не може да го провери?

Проблем, който се е изплъзвал на математиците повече от две столетия, най-накрая беше решен от суперкомпютър.

Статия в Ню Йорк Таймс
Добре звучи. Точно като заглавие във вестник.
(да не се обръща внимание на факта, че е публикувано през 1988. Ако този човек беше изчакал няколко години, щях да му напиша същата програмка да върви за 30 минути, докато си реди пасианси.)
Накратко:

  • Някакъв учен е решил задача, която никой друг не може да реши. Браво на него, нали това му е работата.
  • За целта е използвал голям военен супер компютър за няколко хиляди часа.

Нека да повторим. Няколко хиляди часа системни администратори са се бъхтили да поддържат машините в изправност, за да може този човек да увеличи общото познание на човешката раса.

Но нека да видим каква е задачата:

Съществува ли крайна проективна равнина от ред 10?

Ъъъъ какво? Това май е някаква адски сложна наука, която много ще обогати познанието ни за света. Може би дори ще открием машина на времето, ако открием десет-измерна равнина? Или нещо не съм разбрал какво се търси…

Крайна проективна равнина е специално измайсторена квадратна матрица от числа, подредени в редове и колони.

Браво, Таймс, нямаше да се сетя, че са в редове и колони. Добре де, изглежда малко по-невелико, но пак е за нещо важно, нали(Вече се сещаш, че това ще свърши зле, нали)?

Ако съществуват 9 взаимно ортогонални латински квадрата от ред 10, то съществува и крайна проективна равнина от ред 10.

Можеш ли да си представиш колко години много хора са се мъчили, за да докажат нещо толкова сложно? Обаче нещо ме притеснява… Латински квадрати, латински квадрати… Къде съм го чувал това?

Изучаването на лат. квадрати от ред 10 е изумително трудно. Такъв квадрат има 111 колони и 111 реда, във всеки от които 11 числа трябва да бъдат избрани и подредени според определени правила.2

Сети ли се?
Нека ти покажа един латински квадрат. Не е от ред 10, но се надявам да свърши работа.

sudoku.png

Да, точно така. Доктор Рон Греъм е използвал хиляди часове време на компютър за милиарди долари…
За да си реши шибаното СУДОКУ!

Какво? Вече си готов с лекарството за Рак, и си решил малко да се позабавляваш, а пич?
О, извинявай, аз явно не съм достатъчно умен, за да оценя твоя принос към науката.

Винаги ти отговарят, че не си достатъчно умен

Е, минаха 14 години от обучението ми, и вече започвам да си мисля, че няма светлина в края на тунела.
Явно докрай ще си остана прекалено тъп.

Да влезе Д.М.Н.

Престижно е, някак си. Да кажеш, че си професор.
Обаче, според мен е по-престижно да кажеш, че си професор и бачкатор. Ето защо:

Списък с работещите в Българската Академия на Науките3
Брей, колко е яко. Всеки си има връзка към личния сайт. 80% от тези хора въобще нямат такъв. Щеше да е нормално, ако бяха секретарки или железничари. Ама нали точно това прави един математик - публикува разни научни трудове? Е, къде ще ги публикува, интересно ми е. Как точно аз ще разбера какво е направила demetra(има я в списъка, сериозно) в последните 10 години?
А останалите 20% са жалка картинка. Все едно са правени през 1995.
Ето един произволен.
Нямам думи.

  • Tiling Background
  • Нигерийски Английски
  • Clipart
  • Общо 2 линка на страницата. Единият не работи. Другият води до някакви забравени дебри, които са дори още по-зле от тук
  • CSS къде ли не. Освен на правилните места…
  • Липса на реални резултати. Edutainment? Всяко едно хлапе на света мрази тази дума, но ти правиш докторантура за това. И звучи много завоалирано, но в крайна сметка опира до това: Ще направиш ли обучаваща игра, или не? Хайде заедно да познаем отговора на този въпрос.
  • В интересите си пише УЕБ ДИЗАЙН? Господи, не искам да научавам за другите нейни "интереси"
  • Липса на реално съдържание. Какво мога да взема/науча/видя на тази страница? Ооох…

(ОК, 2 години по-късно този сайт вече изглежда що-годе прилично. Трябваше да сложа картинка, ама не сложих. Еми, глупав съм, какво да се прави :) )

Можеш ли наистина да се наричаш умен…

ако не си способен да направиш една страница за себе си както трябва?
Как някой очаква да го вземат насериозно, когато създава такива неща?

За човек, който разбира проективни равнини от ред 10, това не би трябвало да е проблем. Не би трябвало да е дори усилие. По дяволите, купи обяд на някой уеб дизайнер, и ще ти скалъпи нещо за два часа!

Срамота. Наскоро ми попаднаха докладите на един доктор - по един на всяко тримесечие.
Идеята е, че всеки учен трябва да докладва за извършените дейности:
Второ тримесечие, 2007

  • Изследване на софтуерни обекти и процеси и приложение към потребителската реализация на софтуера.

Бонус два интернета за всеки, който може да ми обясни дори малко какво по дяволите върши този човек.

  • Продължаване на изследване – емпиричен сравнителен анализ на множество езици за програмиране

Впрочем, горното изречение в устата на нормален човек би звучало така: "Пиша програмки на разни езици и гледам кой ме кефи най-много."

Четвърто тримесечие 2008

  • Изследване на фундаментални понятия и структури в програмирането
  • Създаване, усъвършенстване и адаптиране на програми за изследователски и учебни цели

Бре, това емпирично изследване. Вече втора-трета година го върши.
Радвам се, че поне е приключил с обектите и процесите.
Второто изречение може да се прочете като "Най-накрая се научих да програмирам. Май."
Третото сигурно е "Написах примери за курса, който водя".

Хората, които всъщност движат света.

Са не-чак-толкова умните работници. Тези, които реално вършат нещата. Можеш да си стоиш зад бюро 40 години. Ако не връзваш телефонни кабели един с друг, няма да се сетиш, че ти трябва шумозащитно кодиране, което да намалява пращенето по линията. Голямата ирония е, че това е май единственото приложение на латинските квадрати…
За два месеца на работа с хора, които правят проклети компютърни игри, съм чул думата Сплайн4 повече пъти, отколкото за две години в университет. Просто тук се ползват тези работи. И май няма и един човек, дето да е доктор.
Хората, които вършат работата. Те са достойни за уважение. Научните трудове, необходими за създаване на триизмерна графика са били готови около 20 години преди самата триизмерна графика. Защо? Защото дотогава никой не се бил сетил реално да ги използва. Авторът им си бил защитил дипломната работа, и толкова. Реално и той не предполагал, че Двоично дърво за разделение на пространството може да бъде използвано някъде въобще.

Джон Кармак се сетил, обаче. И, според мен, той е свършил най-многото работа.

PS: Ако в този момент доволно потриваш ръце, че всъщност умните хора не са чак-толкова-умни, недей. Абсолютно всеки човек на света си мисли, че именно неговата работа е важната, едва ли си изключение. Шансът е, обаче, че ти не вършиш нещо много по-значимо от някой доктор.
Само казвам, за да не се учудиш когато тръгнем да напускаме Земята, и те натоварят на втория кораб(ха сега да видим кой е чел пътеводителя).