Типични грешки на работодателите

Когато започнеш да пишеш списъци,

очевидно вече нямаш какво да кажеш

Тук ще се опитам да събера в съкратен вид грешките, които предишните ми работодатели са допускали. До момента съм работил на две места, и двете не бяха прекалено сполучливи. Но, все пак имаха добри страни(тук те не са включени) и, напускайки, излязох от там по-кадърен програмист и по-умен човек.

Надявам се вбъдеще да правя по-мъдър избор на работно място.

Поне ще знам какво да ги питам когато ми кажат: "Имаш ли някакви въпроси за нашата фирма?"

Няма да ги опрадвавам с но все пак, там имаше хубави хора и създадох приятелства - стига им, че не споменавам имена на компании. Целта на този списък е да служи като мементо и като предупреждение за мен. Ако в някой момент усетиш дежа ву, бягай1.

Фирма Едно

Пилеене на пари в софтуер и хардуер

Не че се оплаквам от компютъра си. Харесва ми да може да подкара Bioshock на висока графика. Но не мога да се зачудя за какво ми е последно поколение графична карта, след като работя по софтуер, който комуникира само текстово? И защо даваме хиляди долари за лицензиране на софтуер, който ше използваме точно по веднъж, а на всичкото отгоре има и по-качествена безплатна алтернатива? Дори и съвсем малко проучвания щяха да спестят много пари на компанията.

Некачествена среда за работа

И след всичките тези хилядарки за лицензи, Version Control системата не работи? Трябва да отделя по един час всеки ден само за да си изтегля и обновя версиите на програмата? След всеки проклет ред код трябва да чакам системата да обнови версиите на файловете? По 10 секунди? Майната му на това!

Софтуерът, по който ще работим, не се компилира

Дадоха ни неработеща програма. Това което правехме по нея беше елементарно. Ама тя не тръгваше. 200 Мегабайта код. Който не работи. Трябва да се променят точно два реда. Успех с дебъгването, отне има-няма 2 месеца.

Малоумно разпределение на ресурсите.

Програмата която правим е тъпа. Общо 20 реда. За което е определен екип от 4 човека. Един от които е графичен дизайнер(Програмата няма нищо общо с никаква графика, въобще. Даже няма лампички, които да мигат).

Фирмата не може да намери работа за работниците си

Откакто напуснах, напуснали са или са били уволнени още четири човека. За тези петима тръгнали си, нает е един нов. Quality Assurance. Във фирмата в момента работят 5 човека. HR/Мениджър, трима програмиста и QA. И пак няма работа за всички.

Фирма Две

Липса на достатъчно работа за екипа

4 човека със задачи за 1? Четирима много отегчени програмисти.
Сериозно, това вече ми прилича на някакъв масов синдром. Едва ли всички програми на света вече са написани. Друго ще да е.

Липса на каквато и да е координация между мениджъри и програмисти.

Без някой да ти каже какво иска, няма как да му го направиш. Особено ако изрично ти е забранено да работиш по нещо без одобрението на шефа си.

Ограничаване на креативността на работниците, Микромениджмънт.

Младшият програмист е нещо повече от просто допълнение към IDE-то. Казваш му каква програма да напише и той я пише. Не какъв код.
Нямаше да ги заболи ако веднъж ми бяха казали: "Знаеш ли, трябва ми нещо, което да прави еди-какво-си и да го вържем после в готовата система, айде да ми го направиш?";
Вместо това имаше: "Трябват ми тези 3 класа, всеки от тях с тези 3,5,8 променливи. Те трябва да правят нещата по този начин. Ако напишеш друго, ще те върна да го оправиш. на Ако имената на променливите не ми харесват, ще те накарам да ги смениш.";
Направи си ги сам, егати. Вече и без това на 80% си си ги написал. На теб не ти трябва програмист, а система за разпознаване на гласа(и превръщане в код).
Това е много сериозен проблем. Нарича се дефанзивен мениджмънт. Колкото по-малко един работник чувства, че мнението му е ценено, толкова по-малко инициатива има да прави каквото и да е. В крайна сметка, ако според шефовете ми аз трябва да изпълнявам, не да мисля(реално го чух това изречение), майната му на всичко.

Некоректност на работодателя относно неговите задължения

Заплата. На първо число. Всеки месец. За предишния месец(На това място ми се наложи да уточнявам. Интересно как на интервюто пропуснаха да споделят тази подробност…)

Карта за градски транспорт. Всеки месец. Ако в договора пише, че ще ми я предоставяш, аз си я искам. Това не е някаква награда, това е твое задължение. И не искам да я получавам 6 дена след като е издадена, защото тя важи за 30 дена общо.

Лоши условия за работа

Толкова ли си скръндза, че да не дадеш едни 100 лева за клавиатура и мишка? Аз се очаква да работя по 20 часа на седмица с тези боклуци? Сигурно са от ерата на Windows 95.

Лоши условия за работа

Има ли някаква причина да стоя на бюро, което гледа към тоалетната, при положение че има празно място под прозореца с изглед директно към облаците? Освен, че шефът ми така е казал, де?

Глупави задачи

Съжалявам. Наистина бяха много тъпи. И скучни. Защо използваш динамичен език от високо ниво, предоставящ невиждана свобода на действие, когато всичко, което правиш с него, е да генерираш HTML таблици от SQL записи?